تفت؛ منطقه‌ای باستانی با پیشینه‌ای دراز

امیر ترقی نژاد:تفت منطقه‌ای باستانی با پیشینه‌ای دراز است. این شهر از هر لحاظ با یزد پیوند تاریخی داشته و نامش همیشه با آن، همراه بوده است.برای همین این شهر نمونه گردشگري استان يزد با مناظر زيبا و منحصر بفرد و مناطق ييلاقي و سرسبز،همیشه برای گرد شگران جذاب بوده است.

حالا با این پیشینه مگر می شود به تفت امد و از درختان كهن‌سال، آتشكده‌هاي زرتشتي، آسياب و دژ پهلوان، حسينيه شاه ولی خانقاه و مسجد شاه ولی، آب‌انبار سرده، آب‌انبار برسه، سنگ‌قبر صفي قلي بيك، سنگ قبر خانش بيگم، خانقاه يا بقعه شاه خليل ثاني، حسينيه غياث‌آباد، مسجد و حسينيه محله گرمسير، قلعه گرمسير، مسجد جامع بيدا خويد،‌ مسجد شيخ علي بنيمان، مسجد توران پشت، بقعه سيدگل سرخ توران پشت، بقعه پير مراد توران پشت، بقعه چهل دختران توران پشت، بقعه شيخ جنيد توران پشت، مزار توران پشت، قلعه شواز، مسجد اسلاميه (فراشاه)که از جمله مكان‌هاي ديدني و تاريخي این شهرستان است دیدن نکرد.


حتی از فراز بام تفت مي توان شهر تفت و روستاي اسلاميه را به‌خوبي مشاهده کرد، اين دو منطقه به دليل داشتن مزارع و باغات و موقعيت استقرار به شکل باغ شهرهايي زيبا ديده مي‌شوند که در روز به صورت خانه‌هايي با درختان و باغات انار، زردآلو، بادام و ديگر سردرختي ها در اطراف آنها، و در شب به صورت باغات نورپردازي شده جلوه مي‌کنند و صحنه‌اي خيال انگيز و رويايي از منطقه را نمايش مي‌دهند. البته چشم انداز باغ های انار این شهر بسیار دیدنی تراست.علاوه بر شهر تفت و روستاي اسلاميه، شهر يزد را به‌خصوص در شب به خوبي مي توان مشاهده کرد.

منطقه بام تفت علاوه بر وضعيت توپوگرافي و داشتن اشراف بر شهر هاي مذکور از نظر ورزش‌هاي هوايي اهميت خاصي دارد و تنها سايت ورزش‌هاي هوايي (پاراگلايدر و کايت‌سواري) استان در اين منطقه داير مي باشد. ضمن انکه کوه‌هاي شيرکوه نيز در جنوب منطقه قرار دارند که از معروفيت و اهميت خيلي بالايي برخوردارند بنابراين از دیگر جاذبه‌های ورزشی – تفریحی می‌توان ورزش‌هاي مفرح و جذابي مثل کوهنوردي، کوهپيمايي و پياده‌روي را نام برد.


وبرای همین است که اكثر جهانگردان در سفرنامه های خود از تفت به عنوان جایگاهی سرسبز و زیبا با باغهایی پر از درختان میوه و انار و گلهای خوشبو یاد نموده اند برخی از روستاهای این شهرستان مانند توران پشت قدمتی بیش از ظهور اسلام دارند كه به دستور توراندخت ساسانی بنا گردیده است. دکتر محمد ابراهیم باستانی پاریزی تاریخ شناس معاصر و نویسنده سرشناس تاریخ هم که اکثر نوشته‌هایش در باره تاریخ کویر ایران است، نام شهر تفت را منسوب به گرمای کویری آن می‌داند، جالب است بدانید هوای این شهر در تابستان بسیار مطبوع و خنك می باشد.


گفتنی است،شهرستان تفت با وسعت 5948 كیلومتر مربع در جنوب غربی استان یزد واقع گردیده است و یكی از مناطق خوش آب و هوای استان یزد به حساب می آید.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا